ROBBERT ZWIEP 

instructie | training | coaching 
 

.

03.02.2019

De wintersportchauffeur

Gisteravond is mijn zoon voor een weekje skivakantie naar Oostenrijk vertrokken. Om 20:00 uur bracht ik hem bij zijn school. En ja, ik was erg benieuwd met welke maatschappij hij op pad zou gaan. Ik blijf het bijzonder vinden dat je als school met je leerlingen op pad gaat en er dan maar klakkeloos op vertrouwd dat het reisbureau waar je alles hebt geboekt m.b.t. het busvervoer de juiste keuzes weet te maken. Dit geldt uiteraard ook voor de accommodatie waar men verblijft, de betrouwbaarheid van de skiverhuur en nog vele andere zaken, maar naar het busvervoer gaat nu eenmaal mijn specifieke interesse.

Aangekomen op school stond de bus al klaar. Een grote dubbeldekker voorzien van aanhanger. Terwijl de bagage ingeladen werd liep ik ‘mijn’ rondje rondom de bus zodat ik dat ook zou doen bij een tussenstop. Behoudens dat de bus vies was van buiten, dat kan je hebben met het weer van de afgelopen dagen, zag het er goed uit. Bij de aanhanger aangekomen zag ik dat de chauffeur bezig was om de laatste stuwstang te bevestigen. Dat deed me deugd. Een chauffeur die serieus over de zaken nadacht. Alle tassen en koffers inladen ging bij hem verder dan enkel zorgen dat ze aan boord waren. Op basis van ervaringen uit het verleden of situaties die hij was tegengekomen onderweg had hij nagedacht over hoe hij veilig met de touringcar met daarin ruim 60 passagiers de nacht in kon gaan.

De laatste klep ging dicht en hij had even tijd om rond te kijken. Het duurder een seconde of 5 voordat hij me herkende en met uitgestoken hand op me af stapte. Na wat bijgepraat te hebben vroeg ik hem naar de lokatie waar hij afgelost zou gaan worden en de ‘doorvoerchauffeur’ op de bus zou komen. Voor ritjes naar Oostenrijk is de omgeving Keulen daar erg gebruikelijk voor. Maar dat had ik even verkeerd ingeschat; bij dit bedrijf reden ze ritten als deze de hele winter volledig met 2 chauffeurs. Met als motivatie dat met al dat gejaag de veiligheid er niet op vooruit gaat…. 

Nu was ik helemaal blij. Eerst had ik hem serieus in de weer gezien met het veilig laden en stuwen van de bagage en nu hoorde ik dat men er niet voor gekozen had om met allerlei aan- en afvoerconstructies kostentechnisch zo goedkoop mogelijk uit te zijn. Niet een chauffeur die net aan binnen zijn 15 diensturen de bestemming kan halen, maar uiterst ontspannen 21 uur de tijd hebben om met een dubbele bemanning alle werkzaamheden te doen. Van de controles aan het voertuig vooraf, het aanrijden naar de klant tot en met de rit door de nacht naar de eindbestemming. Daar rusten ze heerlijk een aantal dagen uit om naar ik verwacht op donderavond weer uiterst relaxed met z’n tweeën de terugreis uit te voeren.

Ik wens ze een heerlijke week in Oostenrijk toe!

Robbert - 11:11 | 10 opmerkingen